سالن والیبال ۶۰۰۰ نفری غدیر ارومیه

تاریخ نشر : 6 مهر 1398

سالن والیبال غدیر

سالن غدیر بزرگترین سالن سربسته شهر ارومیه با ظرفیت ۶۰۰۰ نفر که مختص رشته ورزشی والیبال است، در خیابان ورزش ارومیه قرار دارد. این سالن ورزشی از مجهزترین ورزشگاه‌های والیبال در سطح کشور است که یک هفته از مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال مردان ۲۰۱۹ به میزبانی ارومیه و در این سالن برگزار شد.

سیستم روشنایی

با توجه به میزبانی ورزشگاه غدیر در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال مردان در سال ۲۰۱۹، بایستی سیستم روشنایی این مجموعه الزامات لازم از سوی فدراسیون جهانی والیبال را تامین می‌نمود. پیرو بررسی و مذاکرات انجام شده با کارفرما و مشاور پروژه، به جهت تامین روشنایی سالن والیبال غدیر، چراغ‌های LED شرکت مازی‌نور جایگزین چراغ‌های با منابع نوری متال هالاید مجموعه گردید. برخی از ویژگی‌ها و مزایای استفاده از چراغ‌های LED مازی‌نور در پروژه مذکور به شرح زیر است:

  • بهبود وضعیت روشنایی و مطابقت آن با استاندارد‌های بین‌المللی
  • افزایش طول عمر سیستم روشنایی
  • کاهش توان مصرفی
  • افزایش دوره‌های نگهداری و تعمیرات که منجر به کاهش هزینه می‌گردد

الزامات فنی

با توجه به استاندارد‌های روشنایی و فدراسیون جهانی والیبال (FIVB)، میزان شدت روشنایی، درخشندگی، یکنواختی و سایر آیتم های مهم در نواحی مختلف، توسط نرم افزار روشنایی شبیه سازی گردید. برخی از پارامتر‌های مهم به منظور طراحی سیستم روشنایی سالن مذکور به شرح زیر است:

  • چراغ‌ها باید به نحوی در فضای سالن نصب شوند که به هیچ وجه خیرگی برای بازیکنان و داور بوجود نیاورند.
  • چراغ‌ها نبایستی در بالای خط مرکزی زمین (بالای تور) نصب شوند.
  • حداقل میزان شدت روشنایی در فاصله ۱ متری از سطح زمین باید ۱۵۰۰ لوکس باشد.
  • از چراغ با زوایای پخش‌نور مناسبی استفاده شود به نحوی که موجب ایجاد سایه نگردد. (یکنواختی مناسب در سطح زمین)
  • تامین شدت روشنایی مناسب و پایدار برای تماشاگران (نسبت شدت روشنایی میانگین برای تماشاگران نباید از ۰٫۲۵ شدت روشنایی سطح عمودی در زمین ورزشی کمتر باشد)
  • بهره‌گیری از منابع نوری با ضریب نمود رنگ مناسب و تامین شدت روشنایی به منظور فیلمبرداری و عکاسی

شبیه‌سازی سیستم روشنایی

پیرو بازدید و بررسی انجام شده از شرایط سالن غدیر به جهت محل و شرایط نصب چراغ‌ها و همچنین جلسات انجام شده با مشاور پروژه و در نظر گرفتن الزامات و استاندارد‌های لازم به جهت تامین روشنایی سالن مذکور و همچنین با توجه به ارتفاع بالای نصب چراغ‌ها (حدود ۳۰ متر) طرح پیشنهادی توسط واحد طراحی سیستم‌های روشنایی مجموعه مازی‌نور با چراغ‌های هرکولد با نرم‌افزار دایلوکس شبیه‌سازی گردید.

نتیجه گیری

با توجه به پیشرفت روز افزون دنیای رسانه و دیجیتال، پخش زنده با کیفیت رویداد‌های مهم ورزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین منظور و به جهت پوشش مناسب مسابقات ورزشی، بهره‌گیری از سیستم روشنایی استاندارد و مناسب تا حد زیادی شرایط را برای این موضوع هموار می‌سازد، تا همه عوامل اعم از بازیکنان و تیم داوری تا تماشاگران و بینندگان تلویزیونی از انجام و دیدن مسابقات لذت ببرند.

استفاده از چراغ های LED علاوه بر تامین روشنایی استاندارد و با کیفیت به جهت برگزاری مسابقات، مصرف انرژی الکتریکی سیستم روشنایی را تا حدود ۵۰ درصد نسبت به چراغ های HID بهبود داده و با توجه به طول عمر بالا و افت شار نوری بسیار کم، قابلیت اطمینان این سیستم روشنایی را نیز بالا می‌برد.

در تمامی مراحل از شروع تا طراحی و نصب، تیم مهندسی مازی‌نور همراه و درکنار مشاور، پیمانکار و کارفرما حضور فعال داشت که نتیجه این تلاشهای شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور باعث شد، تا بعد از سالن رضازاده اردبیل نیز که به وسیله چراغ‌های شرکت مازی‌نور تجهیز شده بود، دومین سالن والیبال بین‌الملی در شمال غرب کشور به عنوان نمونه ای از یک سالن مجهز و پیشرفته در کل کشور شناخته شده و باعث افتخار مازی نور شود.

مستندات تصویری 

در ادامه تصاویری از سالن غدیر با چراغ های نصب شده مازی نور ارائه می گردد:

 

نمونه چراغ های نصب شده

چراغ هرکولد LED با پخش‌نورهای تیز و باز و در توان‌های مختلف

خبرنامه