زیرگذر آرش – اسفندیار – نیایش

تاریخ نشر : 20 شهریور 1398

معرفی

تونل آرش- اسفندیار – نیایش با طول ۱۴۰۰ متر، از سمت شرق اتوبان مدرس به سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی را متصل می کند و در کاهش ترافیک این محدوده نقش اساسی داشته است.

این تونل بعنوان اولین تونل زیرگذر دوطبقه ایران و همچنین اولین تونل شهری که در آن بصورت کامل از چراغ های LED استفاده شده است، توسط شهرداری تهران در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است.

مسائل فنی

با توجه به نوظهور بودن چراغ های LED در روشنایی معابر و تونل ها در ایران، طراحی اولیه این پروژه نیز با چراغ های HID انجام شده بود.

طرح اولیه پروژه در تمامی ناحیه ها از جمله ناحیه ورودی، گذر و خروجی با ترکیبی از چراغ های ۴۰۰ و ۲۵۰ وات بخار سدیم شبیه‌سازی شده بود. پیرو اعلام نیاز و ورود شرکت مازی نور به پروژه، بررسی های اولیه انجام شده و پیشنهادات شامل موراد زیر ارائه شد:

  • شبیه سازی روشنایی تونل بر اساس شار نور خروجی چراغ بجای توان نامی
  • شبیه سازی بر اساس پخش نور های ویژه تونل بجای ایتفاده از رفلکتور عادی
  • بررسی نتایج با بروز ترین نرم افزار های شبیه سازی روشنایی تونل

با توجه به سوابق درخشان و تجارب فراوان شرکتهای مشاور، پیمانکار و کارفرما از یک سو و جلسات فنی و بررسی نمونه های مختلف و همچنین راندمان بسیار بالای چراغ های LED نسبت به چراغ های HID، پس از انجام مناقصه، طراحی مجدد و تامین چراغ های این پروژه به شرکت صنایع روشنایی مازی نور سپرده شد.

چالش های پیش رو

با توجه به استاندارد های روشنایی تونل، میزان شدت روشنایی، درخشندگی، یکنواختی و سایر آیتم های مهم در نواحی مختلف باید محاسبه و سپس توسط نرم افزار های بروز روشنایی تونل، شبیه سازی می شد.

گاز های خروجی از اگزوز وسایل نقلیه در هنکام تردد در تونل، بدلبل انباشته شدن نسبی در فضا باعث ایجاد خوردگی و آسیب به مدارها و قطعات الکتریکی و الکترونیکی خواهد شد، لذا این مسئله در کنار احتمال وجود رطوبت و نشت آبهای زیر زمینی، نیازمندی استفاده از چراغ با محفظه قطعات الکتریکی خاص، IP بالا و همچنین استفاده از گلند فلزی را الزام می کرد.

وجود سینی کابل و شرایط نصب خاص در این پروژه نیز نیازمندی استفاده از براکت خاص را اجباری می نمود.

کاهش نیاز به نگهداری و تعمیرات بدلیل سختی دسترسی به چراغ ها و نیاز به بستن بخش یا کل تونل در هنگام تعمیرات نیاز به استفاده از چراغ با طول عمر بالا را از اصلی ترین نیازمندی ها مطرح مینمود.

خروجی این شبیه سازی استفاده از چراغ های LED 14000 لومنی و ۲۴۰۰۰ لومنی با پخش نور های خاص بود.

راهکارهای پیشنهادی

برخی راهکارهای ارائه شده در این پروژه به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از چراغ هرکولد LED مازی نور
  • استفاده از محفظه قطعات الکتریکی از جنس آلومینیوم دایکست با IP بسیار بالا
  • استفاده از گلند فلزی با مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی
  • استفاده از براکت با طول و حفره های نصب ویژه تونل آرش اسفندیار

نتیجه گیری

تونل ها و زیرگذر ها یکی از مناطقی هستند که روشنایی دائمی هم در روز و هم در شب نیاز دارند. از طرفی با توجه به خطرات بالقوه رانندگی در تونل ها با دید کم، استفاده از سیستم روشنایی استاندارد و دستیابی به سطوح روشنایی و یکنواختی مد نظر در کنار کاهش نیاز به نگهداری و تعمیرات، همگی استفاده از چراغ های با منابع نوری LED را بهترین پیشنهاد نشان میداد.

همچنین با استفاده از چراغ های LED مصرف انرژی الکتریکی سیستم روشنایی تا حدود ۷۰ درصد نسبت به چراغ های HID کاهش داشته و با توجه به طول عمر بالا و افت شار نوری بسیار کم، قابلیت اطمینان این سیستم روشنایی را نیز بالا میبرد.

در تمامی مراحل از شروع  تا طراحی و نصب، تیم مهندسی مازی‌نور همراه و درکنار  مشاور، پیمانکار و کارفرما حضور فعال داشت که نتیجه این تلاشهای شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور باعث شده اولین تونل شهری مجهز به چراغ های LED بعنوان نمونه ای از یک تونل پیشرفته در کل کشور شناخته شده و باعث افتخار مازی نور شود.

 

مستندات تصویری 

در ادامه عکس هایی از تونل با چراغ های نصب شده مازی نور ارائه می گردد:

 

نمونه چراغ های نصب شده

چراغ هرکولد LED با براکت، محفظه قطعات الکتریکی و لنز ویژه

خبرنامه